مشاوره استقرار مهندسی آموزش تحقیق و راه اندازی فروشگاه، فروشگاه زنجیره ای هایپر مارکت و ...
محتویات |
تعریف
فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی یک مغازه یا فروشگاه کوچک است که محصولاتی مثل شیرینی، بستنی، نوشیدنی، سیگار، روزنامه و مجله، غذاهای آماده وتنقلات میفروشد. تنوع محصولات در این مغازهها کم و محدود و قیمت متوسط به بالاست .این مغازهها اغلب درکنار جادههای شلوغ، محلههای شلوغ شهری، ایستگاه راهآهن، جایگاههای بنزین و گاز جای دارند. این نوع خردهفروشیها معمولا ۲۴ ساعت شبانهروز باز هستند. کیفیت محصولات و خدمات متوسط است و فرآیند خرید سریع صورت میگیرد و مشتری زمان زیادی صرف خرید نمیکند و محصولات خریداری شده به سرعت مصرف میشوند. این مغازهها در سالهای اخیر در رقابت با سوپرمارکتها و سوپرسنترها در جهت بهبود ارائه خدمات و تنوع سبد محصولات تلاش میکنند. بارزترین مشخصهٔ این فروشگاهها تنوع کم کالا و کوچکی مکان است.[۱]
در کشورهای گوناگون
ژاپن
این فروشگاهها در ژاپن رشد فزایندهای داشته است. در ژاپن به آنها کونبینیانس سوتوا (به ژاپنی: コンビニエンスストア ) یا کونبینی گفته میشود. قبل از دهه ۱۹۸۰ به آن کونبی و یا سوپر نیمهشب نیز گفته میشد. در ژاپن چنین سوپرهایی دارای خصوصیاتی شامل: مساحت بیش از ۳۰ متر و کمتر از ۲۵۰ متر، ساعت کار بیش از ۱۴ ساعت در شبانه روز و سلف سرویس است.
مینی مارکتهای معروف داخل ژاپن:
تا ماه آوریل ۲۰۱۱ میلادی
- سون ایلون ۱۳٬۲۰۰ واحد
- روسون ۱۰٬۰۰۰ واحد
- فامیلی مارت ۸۳۰۰ واحد
- pm-am جاپان ۸۵۰۰ واحد
- سایکل K سانکوس ۶٬۲۰۰ واحد
- مینی استوپ ۱٬۹۰۰ واحد
- دیلی یامازاکی ۱٬۶۰۰ واحد
مدرس دانشگاه، مشاور و مجری هایپرمارکت، مشاوره تحقیقات اجرا استقرار بازارسازی امکان سنجی ترفیع فروش بازاریابی و مشتری سازی بیش از صد ها فروشگاه در سراسر کشور ، مولف ومترجم 11 عنوان کتاب مرجع کاربردی تخصصی ---اصول و تکنیک های راه اندازی و استقرار فروشگاه و مرکز خرید














