نکاتی در انتخاب مکان فروشگاه

 

 

انتخاب مکان یکی از مهمترین تصمیمات در صنعت خرده فروشی است و در پاسخ به این سوال که سه چیز مهم در خرده فروشی چیست؟ اغلب گفته شده: مکان مکان مکان. چراکه اولا مهمترین تاثیر را در تصمیم خرید مشتری که از کجا خرید کند دارد و عامل مهمی در جذب مشتری است، ثانیا انتخاب مکان اهمیت استراتژیک دارد چون می تواند به مزیت رقابتی پایدار منجر شودچراکه از جمله عناصر آمیخته بازاریابی است که منحصر به فرد است و رقبا نمی توانند به سادگی از آن تقلید کنند و سوم اینکه انتخاب مکان یک تصمیم مخاطره آمیز است، پیچیدگی زیادی دارد، هزینه بر است و یک تصمیم بلند مدت محسوب می شود و بر تعهد سرمایه بلند مدت دلالت دارد چراکه با اتنخاب یک مکان به دلیل ماهیت ثابت آن بر خلاف دیگر عناصر آمیخته بازاریابی چون قیمت، خدمات، تبلیغات و تنوع محصول نمی توان آن را به راحتی تغییر دارد. تمرکز اصلی استراتژی انتخاب مکان بر باز کردن یک مغازه یا فروشگاه جدید است ولی با این وجود تصمیمات مکان یابی به کل ساختار فیزیکی آن مربوط است و جامع تر است.

فرآیند تصمیم گیری در باره مکان:

تصمیمات مربوط به مکان یابی از یک فرآیند

ادامه نوشته

تبیین استراتژی فروشگاه زنجیره ای :

تبیین استراتژی فروشگاه زنجیره ای :

اصطلاح استراتژی فروشگاهی عبارت است:

از میزان و فراوانی فعالیت هایی که در یک واحد فروشگاهی انجام می گیرد، به طور مثال فروشگا ه ها می توانند فعالیت های خود را در خصوص استراتژی کالا ، استراتژی های انگیزشی و تشویقی ، استراتژی مالی ، استراتژی موقعیت و مکان فروشگاه زنجیره ای ، استراتژی ارتباطات مشتری و استراتژی  برند تجاری تنظیم نمایند .

استراتژی فروشگاهی با شاخص هایی همچون بازار هدف فروشگاه زنجیره ای ، تعیین چارچوب و برنامه هایی به منظور افزایش رضایتمندی و دستیابی به اهداف بازار و تنظیم برنامه های اساسی فروشگاه زنجیره ای بر روی ایجاد مزیت های رقابتی بادوام و با ثبات تعیین می گردد .

بازار هدف و بخشی بندی بازار بابد به گونه ای باشند که در نتیجه آنها  برنامه های فروشگاه زنجیره ای به سمت دستیابی و استفاده از منابع و شاخص های اساسی فروشگاه زنجیره ای متمرکز گردند .

 

کتاب مدیریت فروشگاه و چیدمان فروش
ادامه نوشته

استراتژی های رشد Growth  Strategies در فروشگاه ها

استراتژی های رشد Growth  Strategies

http://www.KHOOYEH.com

چهار مدل از فرصت های رشد که فروشگاه ها می توانند بر اساس آنها  به رشد  دست یابند . عبارت است از

1-    نفوذ در بازار

2-    توسعه و گسترش بازار

3-    گسترش چار چوب فروشگاهی

4-    تنوع

 

ادامه نوشته

اصول مکان یابی فروشگاهی

اصول مکان یابی فروشگاهی، لزوم بهره مندی از هوش مکانیLI-Location Intelligence

دوره های آموزشی مخصوص پرسنل و کارکنان فروشگاه ها و هایپرمارکت ها

مقدمه :

قدم اول برای توسعه فروشگاه های زنجیره ای یافتن پاسخ هایی مستند و قابل اعتماد برای پرسش های ذیل می باشد :

1.      مشتریان من کجا هستند ؟

2.      کجا ها نیاز به سرمایه گذاری دارد ؟

3.      میزان فروش من در کجاها بیشتر و در کجاها کمتر است ؟

4.      چه میزان از شهر در یک بازه زمانی پوشش داده شده است ؟

5.      چگونه می توان شهر را تقسیم بندی و مراجعات مشتریان را مدیریت نمود ؟

هوش مکانی LI-Location Intelligence

هوش  مکانی در واقع ظرفیتی است برای سازماندهی و درک پیچیده و جامع از طریق استفاده از روابط ذاتی مکانی در کلیه اطلاعات می باشد و با ترکیب اطلاعات مکانی و دیگر اطلاعات تجاری امکان رسیدن به نتایجی نظیر تصمیم گیری بهتر و بهینه سازی و ساده کردن فرآیندهای مهم و کاربردی را فراهم کرده و باعث بهبود در عملکرد خواهد شد .

هوش مکانی موارد ذیل را شامل می شود:

 

ادامه نوشته